torsdag 11 februari 2016

Vad gör jag om jag blir haffad på cosplay?

Tänk om du blev haffad på cosplay, vad skulle du göra då? Om du står där mitt i röran, det vimlar med figurer ifrån tv, film och dataspel kring dig. Och så kommer någon och raggar på dig. Vad skulle du göra då?

Känner du igen nya ord när du ser dem? Hur vet man att de tillhör svenskan?
Jag tror att mitt favoritord av nyorden är vejpa eftersom det betyder att röka e-cigarett vilket gjort att många människor slutat röka tobak som är livsfarligt. Genom denna uppfinning har många liv räddats.

Nya ord kommer in i språket genom att det skapas nya trender i samhället och nya handlingar namnsätts med nya ord. Om ett ord som inte finns i ordlistan används mycket under ett år så kan det läggas till i ordlistan. Nyordslistan för 2015 påminner oss om hur snabbt nya ord uppstår för att spegla vår vardag.

I nyorden finns exempel på nyheter från året som gått. Det brukar vara ord för olika fenomen, som teknikprylar, eller hobbys. Cosplay och haffa är ord från nyordlistan 2015. Cosplay är en sorts maskerad med folk som klär ut sig till tv, film och dataspelsfigurer. Haffa har innan haft betydelsen att ta något men nu betyder det att ragga, stöta på. Jag tror att ordet cosplay har kommit till svenskan på grund av att denna ”maskerad” blev väldigt känd. Deltagare ifrån uppåt 30 länder deltog i denna maskerad.

Här nedan kan du se en video ifrån cosplay 2015:



Matilda Malmsjö (Degeberga)
Jag gillar: Bananer, saltlaktris, alla sorters choklad, att sjunga och nästan alla sorters djur (speciellt minigrisar!)
Jag ogillar: Reklam, djurplågeri och mobbare!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar