torsdag 4 februari 2016

Hur jag tänker mellan unga och äldres språk

Hej! Har ni inte också tänkt varför det är skillnad mellan hur unga och äldre pratar? Och hur språket utvecklas och varför det utvecklas. I det här inlägget tänkte jag skriva om vad jag tänker om det finns skillnader mellan hur gamla och unga pratar och varför det finns skillnader.  Jag har även länkat till två sidor som jag har hämtat fakta från och som jag tyckte var bra.

Det finns skillnader mellan hur unga och hur gamla pratar. Vårt språk är i ständig utveckling och skulle det inte finnas någon skillnad mellan hur ung och gamla pratar skulle inte heller språket utvecklas. En Skillnad är tex att unga använder ett annat tonläge när de ska citera något som någon annan har sagt .Medans äldre inte använder något annat tonläge när de citerar vad någon säger. Ungdomar använder även ett annat språk och andra utryck när de ska skilja sig från vuxna, småbarn och visa att man är en grupp.

Äldre har ju även slang men kanske sådan slang som unga inte vet är slang. Ett slang på 80-talet är tex yuppienalle som betyder exklusiv mobiltelefon. Unga använder slang precis som äldre har gjort. Ungdomar använder mer och mer okej och de pratar även snabbare nu än förr. Språk skillnaden mellan unga och gamla blev större på 1950-talet. Här kan du läsa mer om detta: Slang då och nu

Svordomar har också utvecklats precis som slang och dialekt. Det beror mest på att samhället har blivit mer jämnlikt. Språket utvecklas också för att vi använder sociala medier, tv, reklam och bloggar. Eftersom när man skriver tex på  sociala medier skriver man ofta snabbt och slarvigt och korta inte hela meningar och många förkortningar. Läs mer om språkförändringar här: Hur språket ändras

Ebba Mander (Degeberga)
Jag gillar: hästar, tävla och Mikael Persbrandt
Jag ogillar: rasism 





                                                                                                                          

4 kommentarer:

  1. * du har skrivit det som en blogg * du har fått med alt som man ska
    önska = en lite mer intressant överskrift

    SvaraRadera
  2. + Du får med läsaren från första början t.ex. Har inte ni också tänkt på varför det är skillnad på hur unga och äldre pratar?
    + Snygg bild!
    - Tänk på till nästa gång att ha en mer intressant rubrik, t.ex. Hur tänker jag om unga och äldres språkskillnader? Bra jobbat!

    SvaraRadera
  3. Du har en bra inledning som gör att man vill fortsätta läsa.
    Du har också med två bra länkar.
    hade önskat ett lite tydligare slut bara annars var det riktigt bra

    SvaraRadera
  4. I 80-talet fanns mobiltelefon?

    SvaraRadera