torsdag 4 februari 2016

Varför pratar vi ungdomar inte som de gamla???

Hej! Jag har en fråga till er. Tycker inte ni att det är skillnad på språket nu jämfört med innan, just i tonlägena och sättet man talar på. Vi ungdomar pratar bara ut orden, vi bryr oss inte om hur vi säger det, medan de äldre kan vara lite mer specifika och uttalar orden väl och artikulerar när de pratar. Precis som vi andvänder gamlingarna också slangord som finns kvar än idag. Ex: Donken det är ett slang ord som är äldre än mig. Och tagga, som är nästan som taggad och som tagga en person på ex: Facebook. Här är några fler ord på slang.

Sen tror jag även att vi ungdomar pratar olika för att vi inte ska låta gamla. Därför andvänder vi inte tonlägena och de olika gamla slangorden som äldre kanske andvänder. När jag är ungefär 60 år, då tror jag att ungdomarana kommer prata helt olika som vi gör. De kommer kanske inte använda slang alls, eller nästan bara använda slang. Jag menar att slang är som ett eget språk. Invandrare som vill lära sig ett språk kan språket nu och förr.
ha svårt att prata exakt som oss, och väldigt svårt med tonlägena. Därför hittar de på sitt eget ”språk”. Nya slang och ord, som ex: Obror. Jag tror att slang alltid kommer finnas, och i framtiden så kommer vissa slang räknas som ord, och tillhöra vårt språk. Här är några förklaringar på

Precis som jag och andra ungdomar så vill de gamla också var ”inne”. Språket ändras väldigt mycket och när det ändras så ändras vi också, precis som de äldre. Fast för de äldre tar det oftast längre tid! När Yolo och Swag var coolt så tog det lång tid till de äldre visste var det var. Och när de väl viste det och försökte använda det så som vi gjorde, så var det jätte töntigt och inte coolt alls. Varför språket ändras beror väldigt mycket på hur samhället är, och även sociala medier och nya fenomener.
Vad tycker ni om språket, gillar ni att det förändras eller ska det alltid vara som innan?


John Fridolin (Degeberga)

Jag gillar: att sova och träna och vara med kompisar
Jag ogillar: läxor

2 kommentarer:

  1. Hej! Du har en bra rubrik, den lockar till sig läsning. Du har också en bra avslutning som gör att man förstår att inlägget är slut. Du hade kunnat lägga in en länk till en sida som visar några nya ord.
    // Fanny

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera