torsdag 4 februari 2016

Vad jag tycker om Nyord 2015


Jag tror att vi får nya ord för att folk från andra länder och olika religioner kommer till Sverige med nya ord och grejor som vi inte har för att 2015 kom det jätte många invadrare som var i krig i sitt land så dom kom med nya ord som vi inte hade, men vi själva kommer ju också upp med många ord. men vad tycker ni om detta vrf tror ni de kommer nyord till sverige? Jag tror de flesta ord tillkommer mera hipp som happ och är inte alltid så väl övervägda.

 I december 2015 gav språkrådet ut en lista med 2015s nyord som t.e.x haffa som betyder ragga elr t.e.x douche som betyder otrevlig. Mitt favoritord är haffa för att ragga låter gammalt och har det låter mkt bättre med haffa och jag tycker att vi tycker behövde ett nytt ord för ragga och nu har vi det och jag tycker det är bra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar